Blog

Blog

Keep your fire alive.
Tips om een burn-out te voorkomen

Een burn-out herken je aan drie belangrijke kenmerken: je voelt je mentaal totaal uitgeput, je hebt het gevoel niet meer jezelf te zijn en je begint plots hard aan jezelf en je vaardigheden te twijfelen. Burn-out komt het vaakst voor bij perfectionisten, erg betrokken en bevlogen medewerkers, maar het kan iedereen overkomen! Je hoeft alleen maar in de juiste situatie te komen om op te branden.

Heb je op dit moment een risico op een burn-out?

  • Voel je je uitgeput en vermoeid en heb je het gevoel nog weinig energie te hebben?
  • Heb je lichamelijke of emotionele klachten?
  • Denk je vooral negatief over je werk?
  • Raak je gemakkelijk geïrriteerd door kleine problemen of door je collega’s?
  • Praat je voortdurend negatief over je werk tegenover familie en vrienden?
  • Voel je je misbegrepen of niet gewaardeerd door je collega’s en/of leidinggevende?
  • Heb je het gevoel dat je geremd wordt om goed te presteren in je werk?
  • Heb je het gevoel meer fouten te maken in je werk?
  • Word je gefrustreerd door bepaalde opdrachten in je werk?
  • Heb je de neiging om je te isoleren op je werk?
  • Heb je het gevoel dat je meer werk moet doen dan praktisch mogelijk is?
  • Overweeg je om ander werk te zoeken?

Als je op heel wat van deze vragen positief antwoordt, kan je best stilstaan bij jezelf en je werk, want mogelijks loop je aan tegen je eigen grenzen en dreig je in een burn-out terecht te komen.

Enkele tips kunnen je helpen om je eigen veerkracht te behouden en te versterken.

  1. Krijg zicht op je eigen energieniveau. Welke aspecten in je werk geven je energie ? Welke aspecten bezorgen je stress? Is deze balans in evenwicht?
o   Werkdruk

o   Moeilijkheid/complexiteit van het werk

o   Contact met klanten

o   Fysieke omgeving (lawaai, …)

o   Tijdsdruk

o   Fysieke belasting

o   Work-life balans

o   Uitrusting/materiaal

o   Organisatieveranderingen

o   Werkonzekerheid

o   Steun van leidinggevende

o   Steun van collega’s

o   Feedback op geleverde werk

o   Erkenning en waardering

o   Autonomie/zelfstandig werken

o   Betrokken worden bij beslissingen

o   Ontplooiingsmogelijkheden

o   Talenten en competenties kunnen inzetten

o   Leer- en groeimogelijkheden

o   Spanningen, conflicten op het werk

 

  1. Ga het gesprek aan met je leidinggevende of collega’s om zaken te veranderen, aan te passen of te verdragen zodat het voor jou terug haalbaar wordt om (weer) goed te functioneren.
  2. Herken bij jezelf tijdig je stresssignalen. Wat is je zwakke plek en welke klachten heb je? Heb je last van hoofdpijn, spierpijnen, maagklachten, slaapproblemen, snellere ademhaling, angst, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, piekeren … Accepteer je klachten en bouw de nodige recuperatie in om te herstellen.
  3. Een goede fysieke gezondheid maakt je meer immuum voor stress. Neem regelmatig rustpauzen waarin je even niets doet, probeer alvast te bewegen, gezond te eten en voldoende te slapen. Let er wel op dat alleen maar rusten geen goed idee is omdat je conditie er dan op achteruit gaat.
  4. Zorg voor een goede work-life balans. Doe zaken waar je écht van geniet en zoek dingen op die je een goed gevoel geven. Je goed in je vel voelen beschermt je tegen een burn-out.

Je kan ook professionele hulp inroepen van een arts, hulpverlener of (loopbaan)coach als je het gevoel hebt er alleen niet uit te komen.